onsdag 17. september 2008

Østensjøvannet



Østensjøvannet er en perle - og det ligger i Oslo. Et fredet friluftsreservat der du kun har lov til å jakte på motiver - ikke fugl eller blomster! Det er et yndet sted for ornitologer, nettopp fordi fuglelivet er rikt - og vannet besøkes av både vanlige og sjeldne fugler. Det samme gjelder flora og innsekter; vanlige og faktisk svært sjeldne planter insekter finnes her.

Mine bilder er fra tidlig våren 2008 - før jeg fikk et litt bedre kamera. Det var overskyet og trist vær. Neste sommer skal jeg ta med meg kameraet jeg har nå - i et forsøk på bedre bilder. Til vinteren bør jeg vel også ta en tur, da vinterbilder er vel så vakre!

En stolt kanadagåshann har fått øynene opp for en vakker dame!


Små "øyer" er tilholdssted for hettemåker....


En kanadagås speiler seg i vannet - mens sothøna sky forsvinner i buskaset. Den skulle være litt mer stolt, da den er en av vannets karaktérfugler og den offisielle logoen til Østensjøvannets Venner



Under bilbroen finner stokkanden litt ly - men det var mye leven den dagen - og det er ikke lett å fange fugler i flukt!



En idyllisk bro over vannet - med en and svømmende mot kamera! Tilslutt lagde de litt show for meg også!


Ingen kommentarer: